/ 

Iz zbirke »Kako postati nihče«

 

Zoran Pevec o poslanih pesmih

Ta mesec bo pri založbi LUD Šerpa izšla moja pesniška zbirka z naslovom Kako postati
nihče (melete thanatou). V njej tematiziram pomen sodobnega človeka, ki je postavljen
na trdna tla oziroma na liniji Kopernik-Darwin- Freud, Zemlja ni več središče vesolja,
evolucijsko gledano človek ni posebna vrsta in ne nazadnje celo samega sebe nima v popolni
oblasti. Po drugi strani pa s tem, ko hoče biti več, postaja manj kot meni, da je. Podnaslov je
sokratovska vaja za smrt, ki je ne dojemam sentimentalno ali patetično, temveč imam v
različnih legah do nje ironičen odnos.

 

***

 

Brez sprememb

 

Nič se ne spreminja.
Ženska, ki te je hotela rešiti,
molči.
Moški, tvoj prijatelj,
je mrtev.
Svetovno znana firma
Toilet Paper Man
sicer izdeluje zlat toaletni papir,
toda ko med uporabo
padajo naokoli koščki zlata,
bogata zadnjica ne izgleda
nič bolj sofisticirano
kot katerakoli druga.
Zemlja ostaja doma,
povprečna poraba goriva
se vrti nekje med 5 in 8 litri na 100 km,
človeška ribica je perfekcionistka v Postojnski jami …
Uležemo se in nič ne pomaga.
Smrt nas večinoma še vedno zelo jezi,
vse nekje tam zunaj,
morda blizu velikega mesta,
kjer ena stran misli sanja o neizpolnjenosti druge.

 

***

 

Ali – ali

 

Bob Dylan ali Leonard Cohen,
Tom Waits ali Lou Reed …
Takole s prve bi rekel Reed
in njegov Baton Rouge
ali pa konceptualni The Raven.
A vendar, lahko kdorkoli od zapisanih.
Tu ni ali – ali, prej in – in.
Jack Nicholson ali Robert De Niro,
Let nad kukavičjim gnezdom ali
Lovec na jelene
Ali morda Dustin Hoffman in Slamnati psi
Toda to je že tretji ali.
Diane Keaton v Annie Hall
ali Meryl Streep v Sofijini odločitvi.
Hm, težka bo ta.
In razen tega,
ali se kdo od mlajših
sploh še lahko identificira z njimi?
Ljubica ali žena –
vsekakor je odgovor pametneje zamolčati.
Torej drži, da vsaka pesem
potrebuje tudi tišino.
Ubijalec ali ubiti,
šifra: niti – niti.
Denar ali življenje –
najbolje in – in,
ni enega brez drugega.
Pes ali Človek,
mesto ali vas,
evolucija ali revolucija
ugriz ali poljub …
Toliko vprašanj,
pa tako malo odgovorov.
Vsi ali nihče?
Hm, raje bi, da ne!

 

***

 

When Death Comes Around*

 

Ni lahko biti Nihče,
ko pride Smrt naokoli.
Za to se je treba potrudit.
Ni lahko biti garjav pes,
Buda na nočni omarici,
upornik v oblastni strukturi,
vzorec na preprogi kognitivista,
hondina umetna noga,
noč sredi dne, glas v tišini,
črka v besedi, beseda v pesmi.
Ni lahko biti Hegel ob Kantu,
Patti Smith ob Bobu Dylanu,
Pevec ob Geoffreyju Hillu.
Ni lahko biti Človek na Splavu meduze,
kača v Bibliji, Jezus na križu,
Eva ob Adamu, Adam ob Evi,
Hamlet v Shakespearovi drami.
Ni lahko biti rojen, zato da umreš.
A je lahkotno (p)ostati Nihče,
ob vseh, ki hočejo biti vse.

 

*Parafraza naslova zadnje pesmi, ki jo je Johnny Cash posnel pred smrtjo, When the Man Comes Around.

 

 

O avtorju / avtorici
Zoran Pevec, rojen Leta 1955 v Celju, pesnik, literarni kritik, esejist in urednik. Končal je znanstveni podiplomski magistrski študij književnosti (Ženski liki v slovenski poetični drami po letu 1960), v zrelih letih pa je doktoriral na temo Slovenska urbana poezija po Pesniškem almanahu mladih 1982. Je član Društva slovenskih pisateljev. Za pesem Mesto je prejel tretjo nagrado Evropskega meseca kulture v Ljubljani (1997) in za pesem V neki točki prvo nagrado strokovne žirije ter naziv „vitez poezije“ na Pesniškem turnirju v Mariboru (2006). Na mednarodnem Lirikonfestu v Velenju je leta 2013 prejel književno nagrado velenjica – čaša nesmrtnosti za vrhunski 10-letni pesniški opus slovenskega knjževnika, ki pomembno zaznamuje umetniško literaturo XXI. stoletja. Njegove pesmi so revijalno prevedene v več tujih jezikov, do sedaj je objavil sedem pesniških zbirk. Napisal je tudi priročnik za pisanje poezije Kako narediti pesem (2006), leta 2018 pa je pri Ustanovi Velenjska knjižna fundacija izšla njegova monografija z naslovom Urbana poezija na Slovenskem po Pesniškem almanahu mladih.